Vysvětlivky nejpoužívanějších pojmů týkajících se železnice, které velice často zmiňuji ve svých videích.

Adheze = Je přilnavost, tedy na železnici, kontakt kola a kolejnice, čím je adheze vyšší tedy lepší, tím lépe přiléhá kolo ke kolejnici a nedochází tedy k prokluzu ani skluzu kol.

VZ = Vlakový zabezpečovač

HV = Dle kontextu použití buď, Hlavní Vypínač, nebo Hnací Vozidlo.

Hnací Vozidlo = Souhrnný název pro drážní vozidla která vyvíjí tažnou sílu, tedy Lokomotivy 

Trakční motor = Je elektrický motor využíván u diesel-elektrických a elektrických lokomotiv k uvedení lokomotivy do pohybu. Většinou jsou uloženy v podvozku nebo přímo na nápravě lokomotivy.

Sběrač, smeták, pantograf = Sběrač neboli pantograf je technické zařízení umístěné zpravidla na střechách elektrických lokomotiv, skládá se z několika částí jejich nejdůležitější součástí jsou ližiny z mědi a uhlíku. Sběrač slouží ke kontaktu s trolejovým vedením, dochází tak ke sběru proudu z troleje který pak lokomotiva dále využívá pro svůj chod.

Dvojkolí = Nejdůležitější součást kolejových vozidel, slouží k vedení vozidel po kolejnici. Skládá se z nápravy a dvojice kol na ní nalisovaných, proto tedy dvojkolí. Na dvojkolí dále většinou bývají obruče které se dále skládají z okolku a nákolku.

Kuple, šroubovka = Je přezdívka a název pro spřáhla mezi vozy a lokomotivami používanými u nás a ve většině ostatních zemí EU. Jde o velice silnou, z oceli vyrobenou šroubovku, na které je z jedné strany hák, pružně připevněný k rámu vozu nebo Lokomotivy a na šroubovce pověšené oko, které se přivěšuje na hák druhého vozidla.

Zbrojení = Souhrnný název pro doplňování provozních kapalin a hmot potřebných pro provoz lokomotiv. Tedy doplňování paliva, adhezního písku atd..

Písečník = Je pískovací zařízení zavěšené v podvozku u nápravy. Každá lokomotiva je vybaveny páskovacím zařízením, každé má svůj zásobník písku takzvaný písečník. V případě špatných adhezních podmínek, (kluzkých kolejí), má možnost strojvedoucí přepínačem, nebo pedálem na stanovišti aktivovat pískovací zařízení. Písek se pomocí stlačeného vzduchu fouká v malém množství pod hnané nápravy a dochází tak k lepšímu kontaktu kola a kolejnice.

EDB = Elektro Dynamická Brzda, jednoduše řečeno, je to způsob brzdění které využívají některé lokomotivy, místo toho aby brzdili adhezně, tedy pomocí kotoučů nebo brzdových špalků. Využívá se otáčení elektrických trakčních motorů v podvozku, které sice slouží primárně pro uvedení lokomotivy do pohybu. Ovšem za jízdy se dá využít právě otáčení těchto elektromotorů k brzdění. Tím že se z nich stanou generátory, které svým otáčením vyrábí elektrickou energii, poté jen stačí jí někde spotřebovat, většinou se tak děje v brzdovém odporníku, nebo se energie u elektrických lokomotiv vrací zpět do troleje kde je znovu využita jinou právě se rozjíždějící lokomotivou.

Brzdič =  Slouží k pneumatické regulaci tlaku vzduchu v Hlavním průběžném potrubí. Snižováním nebo zvyšováním tlaku se dociluje brzdícího účinku, nebo naopak odbrzďování.


Svážný pahrbek (hrb) = Slouží k rychlejšímu rozřazování jednotlivých vozů do vlaků. Vozy jsou předtím úplně odbrzděny a k lokomotivě jsou přivěšeny jen pomocí spřáhla (šroubovky). Strojvedoucí na Lokomotivě vozy pomalu přisouvá na pahrbek, když jsou na vrcholku, vedoucí posunu tyčí vozy za pomalé jízdy rozvěsí a ty potom jedou přes kolejové brzdy, kde jsou podle potřeby brzdou zpomaleny na potřebnou rychlost tak, aby dojeli kam je potřeba. U každé koleje je pak připraven posunovač který vozy zastavuje buď použitím zarážek položených na kolejích, u vozů které vyžadují zvláštní zacházení, jede přímo na voze a zastavuje ho ruční brzdou. Svážné pahrby se používají ve všech větších rozřazovacích stanicích i po celém světě. Je to v podstatě jediný způsob jak za den seřadit do vlaků třeba 1500 vozů. Kdyby se se všema muselo zajíždět na kolej zvlášť, bylo by to o dost zdlouhavější. Dříve se ještě dost často používal posun odrazem nebo trhnutím i v menších stanicích kde nebyl svážný pahrbek, dneska na to ale už chybí zaměstnanci a vozů není tolik.

Klacek, světlo = Je jedno ze slangových označení pro návěstidlo.

Ranžír = Z Německého slova rangieren, v překladu posun. Ranžír je slangové označení pro nákladní seřaďovací nádraží, která slouží k posunu a sestavování nových vlaků.

Ranžírka = Slangové označení pro seřaďovací návěstidlo platné pro posun.

RG jízda, režijní jízda = Jedná se o pracovní cestu zaměstnance, v rámci zaplacené směny. Započítává se i do celkových odpracovaných hodin (měsíční pracovní normy). Většinou do místa pracovního výkonu z místa nástupního a obráceně.

Samočinná (průběžná) brzda =Slouží k ovládání brzd na celé soupravě vlaku, včetně vedoucí hnací Lokomotivy.

Přímočinka/Přímočinná brzda = Jde o pneumatické zařízení (brzdič) nebo jen elektrický ovladač, umístěný na stanovišti strojvedoucího. Pomocí jej strojvedoucí ovládá brzdící účinek Lokomotivy, popřípadě více Lokomotiv nebo řídícího vozu.

YouTube kanál: https://youtube.com/andyczchannel
Original Andy since 2012
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky